Cara memilih Kerusi Pejabat Ergonomik yang terbaik dan selesa untuk anda melakukan kerja di pejabat


Memilih Kerusi Pejabat Ergonomik

Bekerja di pejabat biasanya melibatkan banyak masa dihabiskan duduk di kerusi pejabat - kedudukan yang menambah tekanan pada struktur di tulang belakang. Oleh itu, untuk mengelakkan masalah pembangunan atau pengkompaunan, penting untuk mempunyai kerusi pejabat yang ergonomik dan yang menyokong bahagian bawah serta memberikan postur yang baik.

Apakah Jenis Kerusi Pejabat Ergonomik yang Terbaik?
Terdapat banyak jenis kerusi ergonomik yang boleh digunakan di pejabat. Tidak ada satu jenis kerusi pejabat semestinya yang terbaik, tetapi ada beberapa perkara yang sangat penting dalam kerusi pejabat ergonomik yang baik. Perkara-perkara ini akan membolehkan seseorang melakukan kerja dengan menggunakan jenis kerusi yang terbaik untuknya
Apakah ciri-ciri yang baik seharusnya ada pada Kerusi Pejabat Ergonomik?

Terdapat beberapa perkara yang perlu ada pada kerusi ergonomik, seperti berikut:

1.      Ketinggian tempat duduk - Ketinggian tempat duduk kerusi pejabat perlu disesuaikan dengan mudah. Tuas penyesuaian pneumatik adalah cara paling mudah untuk melakukan ini. Ketinggian tempat duduk yang berkisar antara 16 hingga 21 inci dari lantai harus berfungsi untuk kebanyakan orang. Ini membolehkan pengguna untuk meletakkan kaki mereka rata di atas lantai, dengan paha mendatar dan lengan walaupun dengan ketinggian meja.

2.      Lebar Dan Kedalaman (Width & Depth) - Tempat duduk perlu mempunyai lebar dan kedalaman yang cukup untuk menyokong mana-mana pengguna dengan selesa. Biasanya 17-20 inci lebar adalah standard. Kedalaman (Depth) (dari depan ke belakang kerusi) perlu cukup supaya pengguna dapat duduk dengan sandaran belakangnya sambil meninggalkan kira-kira 2 hingga 4 inci antara belakang lutut dan tempat duduk daripada kerusi. Kecondongan ke hadapan atau ke belakang kerusi perlu dilaraskan.

3.      Sokongan Lumbar (tulang belakang) - Sokongan penyandar yang lebih rendah pada kerusi ergonomik sangat penting. Spine lumbar mempunyai lengkung masuk, dan duduk untuk jangka masa yang panjang tanpa sokongan untuk lengkung ini cenderung mengarah ke slouching (yang melengkung semula jadi) dan menekan struktur di tulang belakang yang lebih rendah. Kerusi ergonomik perlu mempunyai pelarasan lumbar (kedua-dua ketinggian dan kedalaman) supaya setiap pengguna boleh mendapatkan kedudukan yang sesuai untuk menyokong lengkung ke dalam punggung bawah.

4.      Penyandar belakang (Backrest) - Backrest dari kerusi pejabat ergonomik harus lebar 12 hingga 19 inci. Jika backrest terpisah dari tempat duduk, ia harus dilaraskan dengan ketinggian dan sudut. Ia sepatutnya dapat menyokong lengkung semulajadi tulang belakang, sekali lagi dengan perhatian khusus yang diberikan kepada sokongan yang betul di kawasan lumbar. Sekiranya kerusi pejabat mempunyai kerusi dan sandaran bersama sebagai satu bahagian, sandaran belakang perlu dilaraskan di hadapan dan sudut belakang, dengan mekanisme penguncian untuk keselesaan apabila pengguna menentukan sudut yang sesuai.

5.      Bahan (Material) Tempat Duduk - Bahan di kerusi dan belakang kerusi pejabat harus mempunyai padding yang cukup untuk keselesaan dalam jangka masa yang lama. Menggunakan jenis kain yang jarang/longgar adalah lebih baik untuk permukaan yang lebih keras.

6.      Penyandar lengan (Armrests) – Armrest perlulah boleh dilaras. Mereka sepatutnya membenarkan lengan pengguna untuk berehat dengan selesa dan bahu untuk berehat. Siku dan lengan bawah harus beristirahat dengan selesa, dan lengan bawah tidak boleh berada di bahagian armrest semasa menaip.

7.      Boleh berputar (Swivel) – Semua kerusi konvensional atau kerusi ergonomik harus mampu berputar dengan mudah supaya pengguna dapat menjangkau kawasan yang berbeza di meja atau tanpa meja.


              

KLIK GAMBAR UNTUK LIHAT HARGA:

                                                                

Hubungi Kami untuk khidmat nasihat percuma:

www.wasap.my/60173160970 (Suriyati)
www.wasap.my/60172666047 (Shahira)
www.wasap.my/60122789961 (Azie)
www.wasap.my/60129236151 (Mira)
www.wasap.my/60173760139 (Syazwan)
www.wasap.my/60193798843 (Ezhar)


Catat Ulasan

0 Ulasan