Apa itu Khemah?

Khemah adalah tempat perlindungan yang terdiri daripada lembaran kain atau bahan lain yang menutup bahagian atas, disertakan atau dikukuhkan dengan rangka tiang atau dilampirkan kepada tali sokongan. Walaupun khemah kecil mungkin berdiri bebas atau dilampirkan ke tanah , khemah besar biasanya diikat menggunakan tali utama yang terikat kepada tiang utama atau pasak khemah. Pertama kali digunakan sebagai rumah mudah alih oleh orang nomad , khemah kini lebih kerap digunakan untuk berkhemah, rekreasi, tempat perlindungan sementara dan majlis-majlis keramaian.



Khemah terdapat dalam pelbagai saiz bermula dari struktur "perkasa " yang hanya cukup besar untuk satu orang untuk tidur, sehingga kepada khemah sarkas yang besar mampu duduk beribu-ribu orang ataupun dipanggil Marquee Tent

Khemah untuk perkhemahan rekreasi jatuh ke dalam dua kategori.
Khemah yang digunakan oleh “Penyandang Belakang” adalah jenis yang paling kecil dan paling ringan. Khemah-khemah kecil ini adalah cukup ringan yang boleh dibawa untuk jarak jauh dengan basikal, bot, atau sandang belakang.


Jenis kedua adalah lebih besar , khemah-khemah yang lebih berat yang biasanya dibawa di dalam sebuah kereta atau kenderaan lain. Bergantung kepada saiz khemah dan pengalaman orang itu atau orang yang terlibat, khemah-khemah itu biasanya boleh dipasang di antara 5 dan 25 minit; pemasangan mengambil masa yang lebih panjang. Beberapa khemah yang khusus mempunyai tiang boleh lipat dan berspring yang boleh dipasang dalam beberapa saat, tetapi mengambil agak lama untuk menyimpan semula.

Khemah Besar yang dikenali sebagai Marquee Tent digunakan sebagai bangunan sementara yang digunakan untuk sarkas atau persembahan lain , pameran , jamuan, majlis perkahwinan besar atau, kini lebih banyak digunakan sebagai tempat hiburan majlis korporat.


Khemah lain dengan saiz sederhana yang juga dikenali sebagai Kanopi bagi setengah orang digunakan untuk majlis-majlis seperti perkahinan dan seumpamanya. 





Sejarah
Khemah telah digunakan sejak  awal Zaman Besi lagi. Mereka disebut dalam Alkitab , contohnya , dalam Genesis 4:20 Jabal digambarkan sebagai ' orang pertama yang tinggal di khemah-khemah adalah meraka yang membela kambing dan biri-biri. Tentera Rom menggunakan khemah kulit, Pelbagai gaya dibangunkan dari masa ke masa, ada yang diperolehi daripada khemah nomad tradisional seperti Yurt.

Mengikut sejarah, kebanyakan khemah tentera adalah menggunakan reka bentuk rabung yang mudah. Kemajuan teknologi utama adalah dengan penggunaan linen atau rami kanvas untuk kanopi berbanding kulit untuk orang-orang Rom . Penggunaan utama khemah masih menyediakan tempat tinggal mudah alih untuk sebilangan kecil lelaki di lapangan.

Pada Perang Dunia pertama reka bentuk yang lebih besar telah dibuat dan ditempatkan di bahagian belakang yang digunakan sebagai tempat tinggal bagi aktiviti sokongan dan bekalan.


Penggunaan
Khemah digunakan sebagai kediaman oleh nomad , rekreasi, dan mangsa-mangsa bencana . Khemah biasanya digunakan sebagai tempat perlindungan overhead untuk perayaan, majlis perkahwinan, parti-parti dan acara-acara korporat yang besar. Ia juga digunakan untuk menutupi kegiatan penggalian (pembinaan) dan melindungi bahan-bahan industri.

Tradisional
Khemah secara tradisinya telah digunakan oleh orang-orang nomad di seluruh dunia, seperti orang asli Amerika, Mongolia, Tibet dan Badwi.

Tentera
Tentera-tentera di seluruh dunia telah lama menggunakan khemah sebagai sebahagian daripada kerja mereka . Khemah digemari oleh tentera kerana pemasangan yang agak cepat tidak memerlukan banyak masa, berbanding dengan cara kebanyakan perlindungan tradisional. Salah satu pengguna khemah terbesar di dunia adalah Jabatan Pertahanan AS.  Jabatan Pertahanan Amerika Syarikat mempunyai peraturan ketat ke atas spesifikasi kualiti khemah. Khemah yang paling biasa digunakan oleh tentera adalah berek sementara ( kuarters tidur) , bangunan DFAC (kemudahan makan ), ibu pejabat lapangan, Bina Semangat , Kebajikan, dan kemudahan Rekreasi, dan tempat pemeriksaan keselamatan. Salah satu reka bentuk yang paling popular yang digunakan oleh tentera Amerika pada masa ini adalah khemah TEMPER. TEMPER adalah singkatan kepada Tent Expandable Modular PERsonnel. Tentera AS mula menggunakan khemah yang lebih moden yang dikenali sebagai tempat perlindungan dengan pemasangan pantas atau DRASH (deployable rapid assembly shelter). Ia adalah khemah lipat yang mempunyai kemudahan penyaman udara dan pemanasan.

Rekreasi
Camping adalah satu bentuk rekreasi popular yang sering melibatkan penggunaan khemah. Khemah adalah ekonomi dan praktikal kerana kemudahalihan dan kesan alam sekitar yang rendah. Kualiti sebegini adalah amat perlu apabila digunakan di gurun atau kawasan terpencil .

Kecemasan
Khemah sering digunakan dalam kecemasan kemanusiaan , seperti peperangan , gempa bumi dan kebakaran. Jenis Khmah yang menjadi pilihan utama dalam kecemasan kemanusiaan adalah khemah kanvas kapas, kerana khemah jenis membolehkan penggunaan kebolehnafasan berfungsi semasa pemberian khidmat perlindungan sementara . Khemah diedarkan oleh pertubuhan-pertubuhan seperti UNHCR dan dibuat oleh pelbagai pengeluar, bergantung kepada kawasan di mana khemah dikerahkan , dan juga bergantung kepada tujuan .


Pada masa-masa ini , bagaimanapun , rumah perlindungan sementara menjadi rumah kekal atau separa kekal , terutamanya bagi orang-orang pelarian yang tinggal di kem-kem pelarian atau bandar-bandar Pondok yang tidak boleh kembali kepada rumah asal mereka dan kepada mereka yang tiada rumah sebagai ganti.

Terima kasih kerana membaca artikel ini. Sila ke laman web kami untuk meninjau produk danperkhidmatan yang kami tawarkan: http://www.saidinaxlcanopy.com.my

Catat Ulasan

0 Ulasan